PSYCHODIAGNOSTICS OF ACADEMIC SELF-REGULATION FOR MIDDLE SCHOOL PUPILS

Olena Shcherbakova

Анотація


The paper characterizes the levels and the means of psychodiagnostics of academic self-regulation for middle school pupils: an intrinsic self-regulation or motivation, which assumes the interest and enjoyment during the activity, and an extrinsic regulation (identification, introjected and external regulation), which requires the external values of learning activity. The standardization of «Academic Self-regulation for middle school pupils Questionnaire» and its validity and reliability are shown.

Keywords: academic self-regulation, learning activity, intrinsic self-regulation, identification, introjected and external regulation.

 

Стаття характеризує рівні та засоби психодіагностики академічної саморегуляції учнів основної школи. Внутрішня саморегуляція передбачає інтерес до навчальної діяльності, а зовнішня (ідентифікована, інтроєктна та зовнішня) регуляція відображає роль зовнішніх чинників навчальної діяльності в мотивації школяра. Показана стандартизація методики «Академічної саморегуляції учнів основної школи», її валідність та надійність.

Ключові слова: академічна саморегуляція, навчальна діяльність, саморегуляція, ідентифіковане, інтроєктне та зовнішнє регулювання.

 

В статье описываются уровни и средства психодиагностики академической саморегуляции учащихся средних школ. Внутренняя саморегуляция предполагает интерес к учебной деятельности, а внешняя (идентифицированная, интроектированная и внешняя) регуляция отражает роль внешних факторов учебной деятельности в мотивации школьника. Представлены стандартизация методики «Академической саморегуляции учеников средних школ», ее валидность и надежность.

Ключевые слова: академическая саморегуляция, учебная деятельность, саморегуляция, идентифицированное, интроецированное и внешнее регулирование.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Gordeeva T.O. (2013) Motivation of educational activity of schoolchildren and students: structure, mechanisms, conditions of development. M.: MSU. 2013. 444 p.

Fetiskin N.P., Kozlov V.V., Manuilov G.M. Social-psychological diagnostics of the development of personality and small groups (2002). M., Publishing House of the Institute of Psychotherapy. 490 p.

Fomenko K.I., Kuznetsov O.I. (2014) Motivational features of academic self-regulation of students. Problems of Contemporary Psychology: Fellow of the scientific works of the Kamyanets-Podilsky Ivan Oguyenko University. Edition 25. Kamyanets-Podilsky: Аksioma. P. 582-596.

Fomenko K.I. (2015). Psychology of Success: A Manual. – Kharkiv: «Disa plus». 274 p.

Yatsyuk M.V. Adaptation of the questionnaire of academic self-regulation by R.M. Ryan and D. R. Connell (Causal Dimension Scale ІІ SRQ-A) (2008). Practical Psychology and Social Work. №. 4. P. 45-47.

Baumeister R., Leary M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin. №117. Р. 497-529.

DeCharms R. (1968) Personal causation: The internal affective determinants of behavior. New York: Academic Press. 351 p.

Deci E.L. (1975) Intrinsic motivation. New York: Plenum. 245 p.

Ryan R., Deci E.L. (2000) Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology. №25. Р. 54-67.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184505

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.