CORRELATION BETWEEN EDUCATIONAL PERSISTENCE AND SELF- ORGANIZATION OF ACTIVITY OF SCHOOL AND UNIVERSITY STUDENTS

Оксана Галата

Анотація


The Aim of the study is to define correlation between educational persistence and self-organization of school and university students. Material and methods: Psychodiagnostical complex for research the self-organization role in the structure of educational perseverance and persistence consists of the following methods: questionnaire of educational persistence by M.A. Kuznetsov, O.S. Halata; questionnaire of self-organization of activity by E.Y. Mandrikova. The diagnostic indicators of all these methods have been conducted analysis of r-Pearson’s correlation. The psychometric sample consisted of 260 people (181 women and 79 men, average age is 18 years). Results: Educational persistence – is a strong-willed individual quality; it is responsible for supporting the initiated action, manifestation of will power or volitional control of action. Persistent educational action consists of: 1) purposefulness, that is, the aspiration of learners to achieve the educational goal; 2) the application of this person's efforts, 3) high self-control and 4) the ability to get the work done. Conclusions: It is proved that the persistence of school and university students is due to the positive parameters of regularity, purposefulness, perseverance and fixation. This indicates the ability to overcome all the difficulties and obstacles on the way to achieving the goal.

Keywords: persistence, persistent educational action, educational activity, perseverance, self-organization of activity.

 

Метою дослідження є визначення взаємозв'язку між навчальною завзятістю та самоорганізацією школярів та студентів університету. Матеріали та методи: Психодіагностичний комплекс для дослідження ролі самоорганізації в структурі виховної наполегливості та завзятості складається з наступних методів: анкети навчальної наполегливості М.А. Кузнецова, О.С. Галата; анкета самоорганізації діяльності О.Я. Мандрикової. Проведено діагностичні показники всіх цих методів аналізу кореляції r-Pearson. Психометричну вибірку склали 260 осіб (181 жінок та 79 чоловіків, середній вік 18 років). Результати: Навчальна завзятість – це вольова індивідуальна якість, що відповідає за підтримку ініційованої дії, прояв волі влади або вольового контролю дій. Дії навчальної завзятості складаються з: 1) цілеспрямованості, тобто прагнення студентів до досягнення навчальної мети; 2) застосування зусиль цієї людини, 3) високого рівня самоконтролю та 4) здатності виконувати роботу. Кореляційний аналіз показав суттєву позитивну кореляцію між завзятістю та самоорганізацією. Роль самоорганізації у навчальних діях завзятості є значною, і характеризується вираженою внутрішньою концентрацією зусиль людини в навчальній діяльності. Висновки: Доведено, що завзятість школярів та студентів університету обумовлена позитивними параметрами регулярності, цілеспрямованості, наполегливості та фіксації. Це вказує на здатність подолати всі труднощі та перешкоди на шляху до досягнення мети.

Ключові слова: завзятість, навчальні дії завзятості, навчальна діяльність, наполегливість, самоорганізація діяльності.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Baumeister R. F., Heatherton T.F., & Tice D.M.(1994) Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press[in English].

Duckworth A. L. (2018) Krok za krokom. [The Power of Passion and Perseverance]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Duckworth A.L., Peterson C., Matthews M.D., &Kelly D.R. (2007)Grit: Perseveranceand passion forlong-term goalsPersonality Processes and Individual Differences. Vol. 92, Issue 6 [in English].

Gizhitskii V.V. (2016) Vnutrennie i vneshnie motivy uchebnoi deiatelnosti kak factory akademicheskoi uspeshnosti starsheklassnikov [Internal and external motives of educational activity as factors of academic success of high school students]. Moskva [in Russian].

Halata O.S. (2017). Psykholohichni pidkhody do vyznachennia sutnosti zavziatosti v strukturi navchalnoi diialnosti. [Psychological approaches to the determination of the essence of persistence in the structure of educational activity]. Kharkiv: Visnyk KNPU imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia [in Ukrainian].

Ilin E.P. (2009) Psikhologiia voli[Psychology of willpower]. Piter: SPb [in Russian].

Ilin E.P. (2008) Psikhologiia sporta[Sports psychology]. Piter: SPb [in Russian].

Ivannikov V.A. (2006) Psikhologicheskie mekhanizmy volevoi reguliatsii[Psychological mechanisms of volitional regulation]. Piter: SPb [in Russian].

Kolianchik A., & Voitsishke B. (2015) Motivatsiia zamysla [Motivation of intention]. Kharkov: «Gumanitarnyi Tsentr»

Kuznietsov M.A., & Halata O.S. (2017) Opytuvalnyk navchalnoi zavziatosti studentiv [Questionnaire of educational persistence of university students]. Kharkiv: «Disaplius» [in Ukrainian].

Leontev D.A. (2011) Lichnostnyi potentsial: struktura i diagnostika[Personal potential: the structure and diagnostics].Moskva: Smysl [in Russian].

Mandrikova E. Y. (2010) Razrabotka oprosnika samoorganizatsii deiatelnosti (OSD) [Questionnaire development of self-organization of activity] Psikhologicheskaia diagnostika. Tematicheskii vypusk: Diagnostika lichnostnogo potentsiala [in Russian].

Miller G., Galanther E., & Pribram K. (1965). Plany i struktura povedeniia [Plans and behavior structure]. Moskva: Progress [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527855

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.