AXIOLOGICAL SPHERE STRUCTURE OF PERSONALITY OF STUDENTS WITH DIFFERENT SELF-ATTITUDE PROFILES

Ganna Mednikova

Анотація


Relevance of the problem. Problem statement presented in the work is conditioned by a social demand for the specialists characterized by high level of the professional competence, able to face important life challenges supported by their own personal senses and self-realization value orientations. The given work reveals results of the empirical research directed to definition of specificity of the axiological sphere structure of students’ personality with different self-attitude profiles. It is provided that self-attitude is dialectically connected with specific features of personality’s axiological sphere given that both of the personal entities provide with processes of personal self-realization and develop in these processes.

Researches have been conducted by means of «Method of value orientations research» by M. Rokich adopted by D.O. Leontiev, questionnaires «Method of self-attitude research» by S.R. Pantileev and «Test of life-purpose orientations» by D.O. Leontiev.

Results. Distinctions of axiological sphere structure of the students with different self-attitude profiles have been found in terms of quantity of terminal values groups and their content;opposition of values of different groups that is important for stress maintenance providing a personality system with opportunity to exist and be formed;  instrumental provision of terminal values groups; availability of instrumental values characterized by a conflict sense as for values realization of different groups; availability of polyvalent instrumental values; availability and bond character of values with components of life purpose.  It has been established that axiological sphere of the students with self-attitude profiles that are characterized by a low level of self-abasement and relatively high level of self-respect and auto-affection, has more developed and established structure. 

Кey words: self-attitude profiles, axiological sphere of personality, value orientations, terminal values, instrumental values, life-purpose orientations, conflict sense, polyvalent values, students.

 

Актуальність дослідження, представленого в статті, обумовлена суспільним запитом на фахівців, що характеризуються високим рівнем професійної компетентності, здатні вирішувати важливі життєві завдання з опорою на власні особистісні смисли та ціннісні орієнтири самореалізації.  Стаття розкриває результати емпіричного дослідження, спрямованого на визначення специфіки структури ціннісно-смислової сфери особистості студентів із різними профілями ставлення до себе. Передбачається, що ставлення до себе діалектично взаємопов’язане із особливостями ціннісно-смислової сфери особистості, оскільки обидва особистісні утворення забезпечують процеси самореалізації особистості й розвиваються у цих процесах. 

Методи. Дослідження проводилось із використанням «Методики вивчення ціннісних орієнтацій» М. Рокіча в адаптації Д.О. Леонтьєва, опитувальників «Методика дослідження ставлення до себе» С.Р. Пантілеєва та «Тест смисложиттєвих орієнтацій» Д.О. Леонтьєва.

Результати. Визначено відмінності структури ціннісно-смислової сфери студентів із різними профілями ставлення до себе за такими показниками: кількість груп термінальних цінностей та їх змістовне наповнення; протистояння цінностей різних груп, що є необхідним для підтримки напруження, яке забезпечує системі особистості саму можливість її існування і становлення; інструментальне забезпечення груп термінальних цінностей; наявність інструментальних цінностей, що характеризуються конфліктним смислом щодо реалізації цінностей різних груп; наявність полівалентних інструментальних цінностей; наявність та характер зв’язку цінностей зі складовими смислу життя. Встановлено, що більш розвинутою та сформованою структурою відрізняється ціннісно-смислова сфера студентів із профілями ставлення до себе, що характеризуються низьким рівнем самоприниження та відносно високими показниками самоповаги і аутосимпатії.

Ключові слова: профілі ставлення до себе, ціннісно-смислова сфера особистості, ціннісні орієнтації, термінальні цінності, інструментальні цінності, смисложиттєві орієнтації, конфліктний смисл, полівалентні цінності, студенти.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Viliunas V.K. (1990). Psikhologicheskie mekhanizmy motivatsii cheloveka [Psychological mechanisms of human’s motivation]. M.: Izd-vo Mosk. un-ta [in Russian].

Deeva N.A. (2005). Refleksivnye mekhanizmy perezhivaniia krizisa i izmenenie tsennostno-smyslovoi sfery [Reflexive mechanisms of crisis experience and axiological sphere changes]. Omsk: GOU VPO, OGPU [in Russian].

Klochko V.E., Galazhinskii E.V. (1999). Samorealizatsiia lichnosti: sistemnyi vzgliad [Personality’s self-realization: system view]. Tomsk: Izd-vo Tomsk. un-ta [in Russian].

Leontev D.A. (1997). Ocherk psikhologii lichnosti [Sketch of personality psychology]. M.: Smysl [in Russian].

Mednikova H.I. (2013). Kharakterystyky samoaktualizatsii studentiv z riznymy variantamy struktury stavlennia do sebe [Self-actualization characteristics of students with different variants of self-attitude structure]. Scientific bulletin of the Mykolayiv National University named after V. Sukhomlinsky. T.2. Vyp. 10 (91). 200-205 [in Ukrainian].

Radchuk H.K. (2014). Aksiopsykholohiia vyshchoi shkoly: monohrafiia [Axiopsychology of higher education: monograph]. Ternopil: Ternopil V. Hnatiuk NPU [in Ukrainian].

Parks-Leduc L, Feldman G., Bardi A. (2015). Personality Traits and Personal Values: A Meta-Analysis. Personality and Social Psychology Review. № 19 (1). 3-29.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527873

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.