ОБРАЗ ГОЛУБА ТА ЙОГО СИМВОЛІЧНІ СЕНСИ В ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКА, Ю. СЛОВАЦЬКОГО, ДЖ. КІТСА

Світлана Євгенівна Гайдук

Анотація


Мета статті – висвітлити особливості інтерпретації cимволіки образу голуба (голубки) в поетичних творах Т. Шевченка, Ю. Словацького, Дж. Кітса. У дослідженні спираємося на методологічну схему вивчення та інтерпретації символів у текстах літератури, що передбачає вирішення таких трьох завдань: опис конкретного символу; зіставлення символу з певною традицією використання символічних одиниць; інтерпретація змісту й художньої функції символу.

Проаналізувавши поетичні твори Т. Шевченка, Ю. Словацького, Дж. Кітса, доходимо таких висновків: а) образ голуба (голубки) належить до особливо частотних орнітологічних образів у поетичних творах кожного з авторів; б) символіка образів голуба й голубки, пов’язана з коханням, ніжністю, відданістю коханому чи коханій, притаманна міфологічній та фольклорній традиціям і простежується у поезії усіх трьох поетів-романтиків; в) багатьом творам Т. Шевченка властива фольклорна традиція образу голуба (голубки) як символу материнства, батьківства, сирітства, дружби тощо; г) у поемі «Тризна» простежуємо вплив християнської традиції на Т. Шевченка, де образ голубки − символ чистоти і цнотливості, духовної любові й милосердя; д) вплив Євангелія вбачаємо й у творчості Ю. Словацького, адже в його творах образ голуба − символ знання (пізнання) й мудрості, а також думки та душі, спрямованої до Бога; е) міфологічна традиція, згідно з якою голуб − символ так званого «поштового звʼязку» між людьми, простежується у творчості польського поета-романтика. Варто наголосити й на літературній традиції, яка мала вплив на формування символіки образу голуба у творчості Ю. Словацького, у якій голуб − символ не лише дитячої безтурботності й забави, але й меланхолії й туги за дитинством.

Ключові слова: романтизм, поети-романтики, поезія, пташина символіка, символ, образ, голуб.

 

Аннотация

Статья посвящена особенностям интерпретации символики образа голубя (голубки) в поэтических произведениях Т. Шевченко, Ю. Словацкого, Дж. Китса. В исследовании опираемся на методологическую схему изучения и интерпретации символов в литературных произведениях, которая предполагает решение следующих трех задач: описание конкретного символа; сопоставление символа с определенной традицией использования символических единиц; интерпретация содержания и художественной функции символа.

Проанализировав поэтические произведения Т. Шевченко, Ю. Словацкого, Дж. Китса, приходим к следующим выводам: а) образ голубя (голубки) относится к особо частотным орнитологическим образам в поэтических произведениях каждого из авторов; б) символика образов голубя и голубки, связанная с любовью, нежностью, преданностью любимому или любимой, присуща мифологической и фольклорной традиции и прослеживается в поэзии всех трех поэтов-романтиков; в) многим произведениям Т. Шевченко свойственна фольклорная традиция образа голубя (голубки) как символа материнства, отцовства, сиротства, дружбы и т.д.; г) в поэме «Тризна» прослеживаем влияние христианской традиции на Т. Шевченко, где образ голубки – символ чистоты и целомудрия, духовной любви и милосердия; д) влияние Евангелия видим и в творчестве Ю. Словацкого, ведь в его произведениях образ голубя – символ знания (познания) и мудрости, а также мысли и души, направленной к Богу; е) мифологическая традиция, согласно которой голубь – символ так называемой «почтовой связи» между людьми, прослеживается в творчестве польского поэта-романтика. Стоит отметить и влияние литературной традиции на формирование символики образа голубя в творчестве Ю. Словацкого, согласно которой голубь – символ не только детской беззаботности и забавы, но и меланхолии и тоски по детству.

Ключевые слова: романтизм, поэты-романтики, поэзия, символика птиц, символ, образ, голубь.

 

Abstract

The purpose of the paper is to analyze the dove image and its symbolic meanings in the poetry of T. Shevchenko, J. Słowacki, and J. Keats. The study is based on a methodological interpretation of symbols in literary works and involves the following three problems: the description of a particular symbol, its comparison with a certain tradition of symbolism, and interpretation of the content and artistic function of the symbol.

In analyzing the poetry of T. Shevchenko, J. Słowacki, J. Keats, we come to the following conclusions: a) the image of the dove is in line with the frequent ornithological images utilized in the poetic works of each of the authors; b) the symbol of the dove, which is associated with love, tenderness, and devotion to a loved one, is common in mythological and folklore traditions and can be found in the poetry of all three Romantic poets; c) many of T. Shevchenko’s poems are characterized by the dove image symbolizing motherhood, fatherhood, orphanhood, friendship; d) the influence of Christian tradition on T. Shevchenko, in which the dove image functions as a symbol of purity and chastity, spiritual love and mercy, can be seen in his poem Tryzna; e) we can highlight the influence of the Gospel on J. Słowacki, as well. In his poetry the dove image becomes a symbol of knowledge and wisdom, as well as thought and soul directed to God; f) mythological tradition, according to which the dove is a symbol of the so-called “postal connection” between people, can be found in the works of the Polish Romantic poet. We can also mention the literary tradition which influenced the formation of the dove symbolism in Słowacki’s poetry. According to the tradition, the dove is a symbol not only of the carefree and jovial nature of children, but also melancholy and longing for childhood.

Key words: Romanticism, Romantic poets, poetry, bird symbolism, symbol, image dove.


Повний текст:

PDF

Посилання


Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. (1991). Київ: Українське біблійне товариство.

Бондар, М. (2014). «Знать, од Бога і голос той, і ті слова…»: пісня як жанр поетичної творчості Т. Шевченка. Слово і час, 3, 57–73.

Гайдук, С. (2018). Образ орла як уособлення поета у поезії епохи романтизму. Рідне слово в етнокультурному вимірі [Текст]: зб. наук. праць. Дрогобич: Посвіт. 108–119.

Гайдук, С.Є. (2013). Образи голуба і голубки як символи кохання (на прикладі поезії Тараса Шевченка). Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство: міжвуз. зб. наук. ст. Бердянськ: БДПУ, Випуск XXVII, Ч. 3. 245–252.

Костомаров, М.І. (1994). Слов’янська міфологія: вибрані праці з фольклористики й літературознавства. Київ: Либідь.

Літературознавчий словник-довідник (2007) [за ред. Р. Гром’яка, Ю. Коваліва, В. Теремка]. Київ: ВЦ «Академія».

Мифы народов мира. Энциклопедия в 2 т. (1987). Т. 2: К-Я. [гл. ред. С.А. Токарев]. Москва: Советская энциклопедия.

Наливайко, Д. (2006). Шевченко, Романтизм, Націоналізм. Слово і час, 3, 3–21.

Нахлік, Є. (2015). Пророцтво у Шевченковій поезії. Шевченкознавчі студії: збірник наукових праць. Київ: ВПЦ «Київський університет». 3–13.

Овідій. (1985). Метаморфози [перекл. з латин., передм. та прим. А. Содомори]. Київ: Дніпро.

Орел, В.Е. (2008). Культура, символы и животный мир. Харків: Гуманитарный Центр.

Сліпушко, О. (2001). Давньоукраїнський бестіарій (звірослов): Національний характер, суспільна мораль і духовність давніх українців у тваринних архетипах, міфах, символах, емблемах. Київ: Дніпро.

Чамата, Н. (2014). Жанр поетичного послання у творчості Шевченка. Слово і час, 3. 51–56.

Шевченко, Т.Г. (2003). Повне зібрання творів у 12 т. Т. 1: Поезія 1837-1847. Київ: Наукова думка.

Шевченко, Т.Г. (2003). Повне зібрання творів у 12 т. Т. 2: Поезія 1847-1861. Київ: Наукова думка.

Щепотьєв, В. (1999). Образи птахів у Шевченковій творчості. Народна творчість та етнографія. № 2-3, 104–116.

Graves, R. (1974). Mity greckie, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa.

Keats, J. (2001). The Poems of John Keats, introduction, glossary and notes by Paul Wright. Kent: Wordsworth Poetry Library.

Korespondencja Juliusza Słowackiego (1963), oprac. E. Sawrymowicz, t.1, Wrocław.

Kulczycka, D. (2004). «Jestem jak człowiek, który we śnie lata...»: o symbolice ptaków w twórczości Juliusza Słowackiego. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Słowacki, J. (1952-1975). Dzieła wszystkie, [red. J. Kleiner i W. Floryan]. T. I-XVII, Wrocław.

Stelmaszczyk-Świontek, B. (1985). Wstęp, [w] J.B. Zaleski, Wybór poezji, Wrocław, BN I, nr 30.

Wąs, A. (2013). Symbolika i wymiar dydaktyczny zwierząt w literaturze (na przykładzie twórczości Jukiusza Słowackiego). Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie LIII. 107–115.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.1.97.02

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.