Вплив архетипу шляху на формування особистості в романі Джона Гріна "Паперові міста"

Наталія Юріївна Бондар

Анотація


У статті розглядається вплив архетипу дороги на формування особистості в романі Джона Гріна «Паперові міста». Мета даної статті – визначення своєрідності образу американського підлітка і виявлення впливу архетипу шляху на формування особистості, а також розгляд архетипу дороги як реального шляху героя в романі Джона Гріна «Паперові міста» з урахуванням індивідуально-авторського трактування. Цей об’єкт дослідження обраний тому, що саме через нього можна осягнути специфіку психології підлітка і виокремити ті художні особливості, які відрізняють стилістику і світосприйняття автора. У роботі використана комплексна дослідницька методологія: синтез порівняльно-історичного методу, цілісного аналізу, елементів міфопоетичного і герменевтичного методів. У романі Джона Гріна «Паперові міста» міфопоетична свідомість передбачає в архетипі дитини / підлітка онтологічні амбівалентні інтенції (злі і добрі діти). У даній статті виявлено метафоричне розширення архетипу дитини / підлітка. Всі образи підлітків дані в розвитку, на шляху до дорослішання. Своєрідність архетипу дороги тут полягає в тому, що він змикається з поняттями Космосу і Хаосу, підтверджуючи ідею про єдність людства. Своєрідні і самі метафори, пов’язані з архетипом шляху: неживі ниточки, що поступово перетворюються на живі травинки, які переплетені корінням з усім сущим. Під час пошуків Марго Квентін значно мужніє, стає більш терплячим до друзів, вчиться брати відповідальність на себе. Образ Марго є втіленням типу героїні-бунтарки, яка виступає проти будь-якої несвободи, що є неминучою у «золотій клітці». Також у статті виявлено, як на Квентіна впливає і відкритий в подорожах новий світ, і його особисте оточення. Змінюються й Марго (від «паперової» дівчинки – до реальної), і Бен і Радар (відходять на задній план помилкові інтереси, кожен вчиться наражатися на ризик і неприємностей заради дружби і порятунку людини). Бен і Радар також показані в розвитку, вони за короткий термін вчаться розуміти один одного і відрізняти помилкові цінності від справжніх. Ці зміни відбуваються з усіма підлітками, незалежно від їхнього кольору шкіри і національності, і таке трактування незначне формальних відмінностей – теж нове слово автора.

Ключові слова: архетип; дорога; мотив; Джон Грін; роман «Паперові міста»; особистість; підліток; амбівалентність.

В статье рассматривается влияние архетипа дороги на формирование личности в романе Джона Грина «Бумажные города». Цель данной статьи – определение своеобразия образа американского подростка и выявление влияния архетипа дороги на формирование личности, а также рассмотрение архетипа дороги как реального пути героя в романе Джона Грина «Бумажные города» с учетом индивидуально-авторской трактовки. Этот объект исследования выбран потому, что именно через него можно постичь специфику психологии подростка и выделить те художественные особенности, которые отличают стилистику и мировосприятие автора. В работе использована комплексная исследовательская методология: синтез сравнительно-исторического метода, целостного анализа, элементов мифопоэтического и герменевтического метода. В романе Джона Грина «Бумажные города» мифопоэтическое сознание предполагает в архетипе ребенка/подростка онтологические амбивалентные интенции (злые и добрые дети). В данной статье выявлено метафорическое расширение архетипа ребенка/подростка. Все образы подростков даны в развитии, на пути к взрослению. Своеобразие архетипа дороги здесь заключается в том, что он смыкается с понятиями Космоса и Хаоса, подтверждая идею о единстве человечества. Своеобразны и сами метафоры, связанные с архетипом пути: неодушевленные ниточки, постепенно превращающиеся в живые травинки, переплетенные корнями со всем сущим. Во время поисков Марго Квентин значительно мужает, становится терпимее к друзьям, учится брать ответственность на себя. Образ Марго является воплощением типа героини-бунтарки, выступающей против любой несвободы, которая неизбежна в «золотой клетке». В статье также выявлено, как влияет на Квентина и открытый им в путешествиях новый мир, и его личное окружение. Изменяются и Марго (от «бумажной» девочки – до реальной), и Бен и Радар (уходят на задний план ложные интересы, каждый учится подвергать себя риску и неприятностям ради дружбы и спасения человека). Бен и Радар также показаны в развитии, они за короткий срок учатся понимать друг друга и отличать ложные ценности от истинных. Эти изменения происходят со всеми подростками, вне зависимости от их цвета кожи и национальности, и такая трактовка малозначимости формальных различий – тоже новое слово автора.

Ключевые слова: архетип; дорога; мотив; Джон

The article deals with the influence of the archetype of the way on the formation of the personality in the novel Paper Towns by John Green. The purpose of this article is to determine the originality of the image of an American teenager and to identify the influence of the archetype of the way on the formation of the personality, as well as to consider the archetype of the way as a real path of the character in the novel Paper Towns by John Green, taking into account the individual author’s interpretation. This object of research has been chosen because through it one can comprehend the specifics of the psychology of a teenager and define the artistic features that distinguish the author’s stylistics and worldview. The comprehensive research methodology has been used in the work: the synthesis of the comparative historical method, holistic analysis, elements of mythopoetic and hermeneutic methods. In the novel Paper Towns by John Green mythopoetic consciousness presupposes ontological ambivalent intentions in the archetype of the child / teenager (good and evil children). The metaphorical extension of the archetype of the child / teenager has been revealed in this article. All the images of teenagers are given in the development, on the way to growing up. The originality of the archetype of the way here lies in the fact that it merges with the concepts of Space and Chaos, confirming the idea of the unity of mankind. The metaphors themselves are also peculiar, associated with the archetype of the way: inanimate strings, gradually turning into living blades of grass, intertwined with roots with all that exists. During the search for Margo, Quentin grows up significantly, becomes more tolerant to their friends, and he learns to take responsibility for him. The image of Margo is the image of a rebel against any lack of freedom that it is inevitable in the “golden cage”. It is also revealed how Quentin is influenced by the new world opened during his trips, and his personal environment: for example, Radar opens his eyes to the fact that he does not need to demand too much from others. Both Margo is changed (from a “paper” girl – to a real one) and Ben and Radar are changed (false interests go into the background; everyone learns to expose himself to risks and troubles for the sake of friendship and human salvation). Ben and Radar are also shown in the development, in a short time they learn to understand each other and distinguish false values from true ones. These changes occur with all the teenagers, regardless of their skin color and nationality, and such an interpretation of the insignificance of formal differences is also a new word of the author.

Key words: archetype; way; motif; John Green; Paper Towns; personality; teenager; ambivalence.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dzhumaeva, D.A. (2018). Problematika romana Dzhona Grina “Vinovaty zvezdy” [Problems of the Novel “The Fault in Our Stars” by John Green]. Retrieved from https://lib.vsu.by/jspui/bitstream/123456789/21566/1/141-142.pdf [in Russian].

Galimova, G.D., Mukhtarova, L.M. (2019). Analiz sozdaniya obraza amerikanskikh podrostkov v romane “Vinovaty zvezdy” [Analysis of the Creation of the Image of American Teenagers in the Novel “The Fault in Our Stars”]. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-sozdaniya-obraza-amerikanskih-podrostkov-v-romane-vinovaty-zvezdy [in Russian].

Green, J. (2008). Paper Towns. Retrieved from http://home.iitk.ac.in/~ajayraj/Books/Paper_Towns.pdf.

Donn, J. (1624). No Man is an Island. Retrieved from https://web.cs.dal.ca/~johnston/poetry/island.htm.

Krasnyashchikh, A. (2007). Infantilizm kak natsionalnyy brend [Infantilism as a National Brand]. Retrieved from http://www.russ.ru/pole/Infantilizm-kak-nacional-nyj-brend [in Russian].

Kurakova, I.A. (2019). Obraz podrostka v romane vospitaniya Dzhona Grina “Bumazhnye goroda” [The Image of a Teenager in the Growing-up Novel “Paper Towns” by John Green]. Retrieved from https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=31619 [in Russian].

Kurakova, I.A. (2020). Psikhologicheskiy portret podrostka v romane Dzhona Grina “Bumazhnye goroda”[The Psychological Portrait of a Teenager in the Novel “Paper Towns” by John Green]. Retrieved from https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/242107/1/392-397.pdf [in Russian].

Philpot, Ch. (2010). What Makes a Good YA Road Trip Novel? Retrieved from https://www.hbook.com/?detailStory=makes-good-ya-road-trip-novel.

Shyshkina, I.V. (2019). Stylistic Features of the Novel “Paper Towns” by John Green. Retrieved from https://anglistika.dp.ua › article › download.

Staine, L. (2015). To Make or to Break How John Green’s Paper Towns conforms and breaks with the conventions of the coming-of-age genre. Retrieved from http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:931122/FULLTEXT01.pdf.

Talbot, M. (2014). The Teen Whisperer. How the author of “The Fault in Our Stars” built an ardent army of fans. Retrieved from https://www.newyorker.com/magazine/2014/06/09/the-teen-whisperer.

Tatanova, L.I. (2017). Stil Dzhona Grina v romanakh «Vinovaty zvezdy» i “Bumazhnye goroda” [John Green’s Style in the Novels “The Fault in Our Stars” and “Paper Towns”]. Retrieved from http://e-koncept.ru/2017/470200.htm. [in Russian].

Yakovchik, Ye. A. (2018). Transformatsii v russkoyazychnom perevode romana Dzh. Grina “Vinovaty zvezdy”[ Transformations in the Russian-language Translation of the Novel “The Fault in Our Stars” by John Green]. Retrieved from https://inlnk.ru/q8M6k [in Russian].

Zelechenok, A.A. (2014). Osobennosti tvorchestva Dzhona Grina (na primere romana “Vinovaty zvezdy”) [Peculiarities of John Green’s Creativity (on the Example of the Novel “The Fault in Our Stars”)]. Retrieved from https://inlnk.ru/b02Xd [in Russian].

Zhiltsova, A. I. (2016) Metafora i intertekstualnost v romane Dzhona Grina “The Fault in our Stars”[Metaphor and Intertextuality in the Novel “The Fault in Our Stars” by John Green]. Retrieved from https://elibrary.ru/item.asp?id=26542945[in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.1.97.01

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.

Коментарі цієї статті

Дивитися всі коментарі